שלום אורח, התחבר
חיפוש מאמן אישי:
לקבלת ייעוץ אישי

תחומי יעוץ

תחומי אימון

תחומי עו"ד

זמינים לייעוץ

רות בידרמן

לפרטים ויצירת קשר

לישון בידיים טובות - יעוץ שינה לגיל הרך

לפרטים ויצירת קשר

רבקה יפית הירש

לפרטים ויצירת קשר
חוה טופר -מאמנת אישית לילדים,נוער והורים

הסעות לבתי הספר

נכתב ע"י: חוה טופר -מאמנת אישית לילדים,נוער והורים בתאריך 21/10/2012

 
הכן את ילדך למציאות ההסעות בית הספר
 
 
"...שני תלמידים אשר זהותם ידועה, התנפלו ותקפו תלמיד בן כיתה ב' שישב על ספסל באוטובוס כשהוא חגור ומרותק לכיסאו כפי שמחייבות הוראות הבטיחות..."
 
 
"...נערים השליכו את נעליו של אחד הילדים  אל מחוץ לאוטובוס תוך שהם מלווים אותו בבעיטות החוצה..."
 
אלו הן שתי דוגמאות למה שמתרחש, לעיתים, במהלך הסעות של בתי הספר. באופן שוטף, מעידים רבים מהילדים על הטרדות, הערות בוטות, ניבולי פה יחס משפיל וכד'.
במאמר זה איני הולכת לעסוק באיך צריך וניתן לטפל בתופעות אלה. את זה אשאיר למערכת החינוך ולמועצות המקומיות אשר מתחזקות רשימת בתי ספר בהן יש בעיית אלימות 
במאמר זה אני דנה בשלש קבוצות ילדים שאמורות לעבור  הכנה לקראת נסיעתם בהסעות הבית ספריות:
הנפגעים – קבוצת הילדים, לרוב הצעירים, הנפגעים מהאלימות.
הכוחניים –אותם ילדים הגורמים לאירועי האלימות.
הפסיביים -  שאר הילדים הלוקחים חלק בהסעה.                     
אנסה במאמר לשקף את השפעת התופעה על הילד הלוקח חלק בהסעות. האם עלול אירוע כזה
להשפיע על מעגלים נוספים בחייו ולגרום בהם שינויים? וכיצד ניתן לעקוף ולחזק את הילד במטרה
למזער את הנזק. (ואיני מתכוונת לחיזוק פיזי)
 
הנוסע הנפגע
נתוני פתיחה – לרוב יהיו אלו ילדים צעירים בגילם, רגישים, חלשים פיזית ואולי מאלו המכונים/משויכים לקבוצת ה "חנונים" שמהווים טרף קל לאותה קבוצה כוחנית ומתלהמת.
האם ניתן לזהות ?
כל שינוי התנהגותי אצל ילדנו אמור להדליק  נורית אדומה. השינויים יכולים להיות שונים:
האחד יכול לפתח אלימות בבית כלפי אחים, חברים, הורים בעוד השני יגיב בהסתגרות.
תגובה יכולה להיות בחוסר/עודף תאבון.
ילדים אלו רצוי שיהיו בפתיחות רגשית מול ההורים ו/או הצוות החינוכי על מנת לחלוק את חששם לדווח, ללא חשש, על אירועים בהם הם נתקלים במהלך ההסעה.
ילדים הנוסעים בהסעות ככלל, חייבים לעבור שיחות הכנה והסברה הן על ידי ההורים והן על  ידי הצוות החינוכי בבית הספר .  לנושא הן בקטעי עשה / אל תעשה והן במתן בטחון אישי לילדים שיש מי ששם עין ושומע את מצוקותיהם.
ילדים העלולים להיות פגיעים חשוב שיחוזקו נפשית על ידי מתן הצעות ופתרונות כיצד להתמודד עם מצבי לחץ ואלימות כלפיהם.  אותם ילדים חייבים לקבל גיבוי באמצעות כלים וחיזוק ליכולתם להתמודד בדרך תרבותית גם אם קבוצות שאינם כאלה .
תנו לילדים כלים, עזרו להם להכיר במשאבים והכוחות שמצויים בתוכם . חזקו את הערך העצמי שלהם ועזרו להם לצאת מהמצב המתסכל.
 
הנוסע הכוחני
מה גורם לנער להפעיל כוח כלפי האחר?
נער, שעל פי ידיעתנו וניסיוננו מהעבר, נוטה להפעיל אלימות על סביבתו חייב לעבור ברור והכנה
מוקדמת כדי למנוע חזרה על המוכר. עלינו לבדוק מה מניע אותו ומאידך במה הוא נתרם מאירוע
אלים.
יתכן והנער חווה כישלונות בהיבט הלימודי וכאן קיימת לפניו האפשרות להראות את יכולותיו
להתבלט ולרכוש את מקומו בין ה"חברה". זה המקום לאתר את החוזקות של אותו נער, לחזק את
תפיסת האני שלו ולעזור לו למצוא את המקומות החיוביים ולכוון אות למקום בו יוכל להתבלט
ולהוכיח את כוחו.
יתכן והנער הינו תוצר של תסכולים ו/או אלימות בתחום המשפחה . הנער עוצר בתוכו רגשות אשם,
כעסים ואינו יודע איך והיכן להוציאם. זה המקום לספק לו כלים לוויסות כעסים, כלים שיעזרו לו
לחלוק ולהתמודד עם הרגשות המציפים אותו, כלים שיאפשרו לו להבדיל בין עקר לטפל ובין אשם לקרבן.
קנאה עלולה להוות סיבה לאלימות (לצערי בעיקר אצל בנות) קנאה בהצלחה, קנאה בביגוד , קנאה
בתפיסת המקום בחברה.
קנאה היא דבר טבעי . גם אנחנו הגדולים מקנאים. מקנאים בחברה על בגד שקנתה, מקנאים בזוג השכנים שנוסע הרבה לחו"ל ומקנאים בבן של ... שהצליח יותר בלימודים מאשר הילד הפרטי שלנו.
דרך הטיפול במקרה זה היא הגברת הביטחון העצמי של אותה נערה. תוך שיתוף תכונותיה החיוביות,
ויכולותיה ולעזור לה למצוא דרכים אחרות להבעת רגשות. בהחלט מותר לנו לכעוס, מותר לנו להיפגע
אבל...אנחנו צריכים רק למצוא את הדרך המתאימה והנכונה להביא לידי ביטוי רגשות אלו מבלי
לפגוע באחרים.
לרוב, עיקר הבעיה היא - הפער בין הרצוי למצוי בחיים של הילד. בואו ועזרו לילדכם לצמצם את
הפער.
עזרו לו  להכיר במשאבים והכוחות שמצויים בתוכו, לקחת אחריות, להכיר בערך עצמו ולצאת ממצב
התסכול.
קבוצה נוספת "הקהל"
אותם ילדים שלוקחים חלק בהסעה, אך אינם שותפים לאירועי האלימות. הם על תקן צופים בלבד.
הם לא בקבוצה הפוגעת וגם לא בקבוצה הנפגעת.
מה אם ילדים אלו ? האם הם מוגנים מהשפעת המראות?
לצערי התשובה היא שלילית. ילד החווה אלימות גם אם אינה מופנית אליו נחשף מצד
אחד לפחדים – האם ומתי יגיע תורי ? ומצד שני – התלבטויות האם לדווח על מה
שראיתי או לא ? במילים אחרות - להלשין או לא להלשין ?
זכרו, ילד חושש מהגדול והחזק ממנו גם אם לא הגיע אתו לידי עימות.
במהלך שיחות ההכנה לכלל התלמידים
• הילד ידע ויקבל את הוראות עשה ואל תעשה במהלך הנסיעה.
 
• הילד חייב להבין את ההבדל בין דווח להלשנה.
 
• ילד חייב לרכוש את הכלים המתאימים להתמודדות עם לחץ חברתי.
 
מעבר לכך, בעצם פתיחת הנושא, הם קיבלו גיבוי לשתף ולחלוק עם אחרים רגשות.
 
אחריותנו  ההורית היא תמיד 100%, על דרך דיבור, סגנון חיים , התנהגויות...
אך דבר ראשון להכין אותם למציאות ולספק להם כלים להתמודדויות השונות. 
בואו נעזור לילד להתגבר על הקשיים העכשוויים!!
במידה והילדים קבלו את הכלים המתאימים הם ידעו ברגע הנכון להשתמש בכלי הנכון
בצורה נבונה ובוגרת.
 
זכרו! לעיתים , עם קצת עזרה – ההצלחה על כף היד!!
 
חוה טופר – מאמנת אישית לילדים ,נוער והורים.          
 
054-7946254
 
https://sites.google.com/site/havacoaching/
 

פינת המומלצים

זוגיות בזיגזג עדכני

זוגיות בזיגזג עדכני

לפרטים נוספים

לצאת מהשגרע

לצאת מהשגרע

לפרטים נוספים

מה שחשוב...

מה שחשוב...

שמעון דולן - אבישי לנדאו
עברית-אנגלית

לפרטים נוספים

ניהול על פי ערכים תשוקתיים / רגשיים, אתיים, כלכליים

ניהול על פי ערכים תשוקתיים / רגשיים, אתיים, כלכליים

שמעון דולן- סלבדור גרסיה-אבישי לנדאו

לפרטים נוספים

The Value of Values

The Value of Values

Educational Cards Games for KIDS and their Families

לפרטים נוספים

EL Valor de los Valores

EL Valor de los Valores

משחק הערכים למשפחה (ספרדית מרכז אמריקה)

לפרטים נוספים

Coaching By Values

Coaching By Values

שמעון דולן - 2011

לפרטים נוספים

מאמן/יועץ, מעוניין לפרסם כלי עזר מקצועי?

מאמן/יועץ, מעוניין לפרסם כלי עזר מקצועי?

לפרטים נוספים

איריס שוסטר -יועצת כלכלית למשפחה

לפרטים ויצירת קשר

ריקי לייבוביץ-אוסדון -מאמנת ילדים נוער ו-מתבגרים

לפרטים ויצירת קשר

התבוננות - יעוץ להעצמה נשית

לפרטים ויצירת קשר