שלום אורח, התחבר
חיפוש מאמן אישי:
לקבלת ייעוץ אישי

תחומי יעוץ

תחומי אימון

תחומי עו"ד

זמינים לייעוץ

אביבה רוזן - פריצת דרך

לפרטים ויצירת קשר

X2Y ייעוץ וליווי עסקי

לפרטים ויצירת קשר

עו"ד יריב שבו

לפרטים ויצירת קשר
עופר אשכנזי

אני ואתה נשנה את העולם (... או אולי סתם ניקוי ראש)

נכתב ע"י: עופר אשכנזי בתאריך 04/08/2011

"אני ואתה נשנה את העולם,
אני ואתה, אז יבואו כבר כולם"
 
האם באמת אפשר לשנות את העולם?
 
שינוי  ככל הנראה, הנו ההגדרה המדויקת ביותר של המציאות. חרף היותו  של השינוי חלק בלתי נפרד מהחיים, בני אדם וארגונים מתקשים מאד להסתגל לשינוי.
 
קשיי השינוי יכולים להתעורר בחיינו האישיים, המקצועיים, הזוגיים, המשפחתיים, ולמעשה בכל זירה אחרת אשר עולה על הדעת.
 
באופן דומה, מאחר וכל מסגרת ארגונית מורכבת מבני אנוש, אותה התנגדות לשינוי היא גם חלק בסיסי ובלתי נפרד מה-DNA הארגוני. לכן, על מנת ליצור שינוי כלשהו, חיוני להכיר בקיומה של תגובת ההתנגדות האוטומטית הנובעת מפחד וחשש מפני אי וודאות.
פחד, אשר נוצר כתוצאה מהחלפה של תבנית מוכרת בתבנית אחרת . פחד,  שלעיתים קרובות מקבל ביטוי בתגובות של תסכול וכעס.
 
חשוב לזכור כי תגובת הפחד הינה תגובה  טבעית והגיונית  כשניצב מולנו ענן אי הוודאות הגדול . מסך של 'לא נודע'  שלכאורה מסתיר מהעין את המשך נתיב ההתקדמות בדרך החיים.

כמו בשיר, אפשר לומר כי ישנם 2 ערוצים ליצירת שינוי -או- להתמודדות עם התגובות שהשינוי יוצר. ערוץ אחד הוא חיצוני ומתבטא בדיבור, התנהגות ומעשים (ערוץ ה"אתה"), ואילו השני זהו ערוץ המחשבות והרגשות הפנימי (ערוץ ה"אני"). מבלי להתייחס לסיבות שגורמות לכך, נראה שמיומנות השימוש בערוץ החיצוני גדולה יותר מאשר בערוץ הפנימי.
 
יחד עם זאת, המפתח ליצירת שינוי טמון דווקא בערוץ הפנימי.  הלכה למעשה, שינוי יציב נשען על שימוש מאוזן בשני הערוצים. שהרי אם לא נבטא שינוי כלפי חוץ, לא תעזור שום מחשבה חיובית פנימית בנושא. לעומת זאת, בהעדר אמונה חיובית פנימית, שינוי חיצוני בלבד, לא יהיה יציב, והאתגר להחזיק בו לאורך זמן יהיה קשה מנשוא. יתר על כן, בהעדר התייחסות מתאימה בערוץ הפנימי, תגובת ההתנגדות של ה"אני" מעוררת תגובות דרמטיות של פחד, כעס, תסכול ובלבול, ובדרך זו גורמת לבזבוז מיותר של אנרגיה רבה.
 
הנה כי כן, ככל שמתפתחת גמישות החלפת זוויות מבט בין פנימי לחיצוני, וככל שעולה מיומנות המעבר וההחלפה בין ערוצי "האני" לערוצי ה"אתה", פוחתת ההתנגדות הפנימית לשינוי ועוצמת תגובות הפחד והכעס, שאופייניות במצבים אלו, יורדת בהתאם. חוויית שינוי מאוזנת נוצרת כאשר, מנגנון תשומת הלב של המוח (המודעות) מצליח לזהות כי תגובת הפחד מקורה בחשש מפני אי הוודאות שבשינוי. זאת במקום ללכת שולל ולבזבז משאבים יקרים בהטחת האשמות, בתגובות של כעס ומחשבות של תסכול.

"אמרו את זה קודם לפני,
לא משנה - אני ואתה נשנה את העולם"
 
לאורך ההיסטוריה האנושית  היו מי שהציעו כיוונים ודרכים ליצירת שינוי בעולם. אמנם אפשר להתווכח אם ניתן לשנות את העולם, באמצעות שיפור המסוגלות האישית להתמודד עם מצבי אי וודאות. אבל כיום, כאשר המציאות מתפקעת ממידע, עמוסה בנתונים, ומתפוצצת משינויים וחידושים, נראה כי גם אם אין מדובר בשינוי עולמי, הרי הסתגלות מאוזנת והרמונית לשינוי היא מיומנות חשובה לשמירה על שפיות אישית ... שלא לומר חיונית לשמירה על מיקוד אישי, מקצועי או ארגוני.
 
שינוי - האם לעשותו לבד או ביחד?

את דרך השינוי שאנו עושים (או מעוניינים לעשות) רצוי לבחון ממספר זוויות . האם להתבונן על העולם מנקודת מבט אחת ויחידה, מעוררת תמיד תחושה מפחידה ומאיימת יותר לעומת בחינה של המציאות על בסיס מספר זוויות ראיה.
 
מכאן, ככל הנראה ,נובעת ההמלצה בשיר לעשות את הדברים יחדיו - אני ואתה - ביחד.
אין ספק, שיצירת שינוי מנקודת מבט של ביחד , מפחיתה משמעותית  לחצים ודאגות ומקלה עלינו לבצע את השינוי. 
 
יחד עם זאת, אסור לשכוח כי ככל שמתמקדים יותר בערוץ החיצוני וממתינים לפרטנר המתאים לשינוי ("רק לא להיות לבד"), כך מתגברות תחושות התסכול והלחץ בערוץ המחשבות והרגשות הפנימי. עד כדי כך, שהרצון לא לעשות את הדברים לבד עלול להסתיר את תחושות הפחד וההתנגדות פנימית מפני השינוי עצמו. אותו רצון יכול להוביל לבריחה מאחריות ולהאשמות (עצמיות או חיצוניות) על חוסר היכולת לעשות את השינוי לבד.
 
לעומת זאת, כאשר מתגבשת יכולת התבוננות מאוזנת, הנשענת על שקלול מספר זוויות ראיה (ללא התמקדות הישרדותית עודפת ב- worst case scenario /התרחיש הגרוע ביותר), מתחזקת תחושת השיתוף וה-ביחד, ומשתפרת היכולת להתמודד עם שינוי חידוש ומצבי אי וודאות. איזון כזה לא רק משדרג את היכולות האישיות, אלא גם משפר את יעילות עבודה בצוות ובארגון.
 
"אני ואתה ננסה מהתחלה..."

כל תהליך של אימון, הנחייה או יעוץ, נועד לפתח בראש ובראשונה את גמישות היכולת להתבונן על המתרחש ממספר זוויות מבט. בדרך זו, משתפרת היכולת להתמודד עם מצבים של חוסר וודאות ומתחזקת לה  התחושה של מסוגלות  אישית במצבי שינוי. ככל שמצליחים להתייחס אל הדרך מנקודת מבט פנימית ופתוחה של הצלחה (כזאת של "מנסים מהתחלה ...") קל יותר להשתחרר ממחשבות ואמונות מגבילות הנוצרות מהתמקדות בזווית ראייה חיצונית, מהססת וסגורה.
 
"אמרו את זה קודם ... לפניי", כי כל שינוי בעולם יכול להיראות כהצלחה גדולה או להיתפס ככישלון מוחלט. ההבדל בין 2 המשמעויות נעוץ בפער שבין זוויות המבט על הדברים. על מנת להצליח לעשות שינוי או להתמודד עם שינוי, חשוב לבחור ולראות את ההצלחות. לשם כך, חיוני להגמיש ולשחרר את תגובת ההתנגדות האוטומטית, אשר גורמת למוח להתמקד ב-'אבק של כישלון' על פני זיהוי "נצנוצים של הצלחה'.
 
"אז במצב הנוכחי, כשלא הכל הכי הכי
מה כבר צריך הבנאדם אם לא לשמור על ראש נקי
לכן לפני כל פעולה
ניקוי הראש הוא הכרחי
בשלב ראשון ניקוי פרצוף, שטיפת המוח וקרצוף
פנס כחול בעין שמאל, סתימה באף שלא ייזול
כיוון של פילטר הדמעות
שינוי והחלפת דעות
איזון אוזניים וגירוז
וזהו זה אפשר לזוז..."
[אפריים סידון – שיר התוכנית ניקוי ראש]
 
כיצד משחררים את נעילת מנגנון תשומת הלב ומאזנים בין ערוצי 'אני' לערוצי 'אתה' (גמישות של תפיסת המציאות)?
ניתן לפתח יכולת התבוננות מאוזנת של מס' זוויות מבט, בדומה לפיתוח יכולות קוגניטיביות של המוח או פיזיות של הגוף. באמצעות תרגילים שונים, המפתחים את גמישות יכולת ההחלפה בין משמעויות שונות לאותה סיטואציה, אפשר לשחרר מצבי נעילה של זווית הראייה. מצבים של נעילה, אשר מעוררים תגובות של לחץ, מתח, דאגה ובלבול. תרגול מנגנון תשומת הלב של המוח באמצעות תעתועי ראייה/כפל משמעות (טכניקת הסוויץ'), מאפשרת לקלוט אפשרויות שונות של זוויות מבט לסיטואציה מסוימת. באמצעות שימוש בכלי התרגול הטכני (פיזי/ Cognitive-Feedback), אפשר לאמן את המוח לשחרר את תגובת 'נעילת ההתנגדות' אשר מתעוררת במצבי שינוי ואי וודאות.
 
ישנם אין ספור כלים היכולים להשתלב בתהליכי אימון ומתאימים להרפיה של מנגנון תשומת הלב, והורדת עומס באמצעות יצירת איזון (למשל מדיטציה, דמיון מודרך, Bio-Feedback, אומנות לחימה, פעילות גופנית ועוד...). בחירת כלי מתאים מסייעת מאד בכל תהליך אימון, כחלק מחיזוק יכולת ההתמדה של המתרגל. ישנם מי שיפיקו תועלת רבה משילוב תרגילי מדיטציה ודמיון מודרך, ולעומתם אחרים לא יצליחו להפיק דבר באמצעות כלים אלו ויעדיפו Bio-Feedback, או פעילות גופנית. מבחינה זו, אפשר למקם את תרגול הסוויץ' באמצע הטווח שבין מדיטציה לבין-Bio-feedback ופעילות גופנית.
 
כך או אחרת, נראה כי על מנת להתמודד כראוי עם האתגר הטמון בענן אי הוודאות של המציאות המודרנית, מוטלת על כל אחד ואחת האחריות לבחור אמצעי תרגול כלשהו ולהתמיד בו לאורך זמן. ללא התמדה קשה עד בלתי אפשרי לשנות את דפוסי הפעולה האוטומטית של מנגנון תשומת הלב במוח. דפוסים אשר לעיתים קרובות ממוקדים יותר ב-worst case scenario, ובזיהוי סימנים של כישלון באופק. הלכה למעשה, התמדה בתרגול מאפשרת לעשות 'ניקוי ראש' ... ולשנות את תפיסת העולם ... מקצה לקצה.
 

בהצלחה מכל הלב
עופר אשכנזי

פינת המומלצים

זוגיות בזיגזג עדכני

זוגיות בזיגזג עדכני

לפרטים נוספים

לצאת מהשגרע

לצאת מהשגרע

לפרטים נוספים

מה שחשוב...

מה שחשוב...

שמעון דולן - אבישי לנדאו
עברית-אנגלית

לפרטים נוספים

ניהול על פי ערכים תשוקתיים / רגשיים, אתיים, כלכליים

ניהול על פי ערכים תשוקתיים / רגשיים, אתיים, כלכליים

שמעון דולן- סלבדור גרסיה-אבישי לנדאו

לפרטים נוספים

The Value of Values

The Value of Values

Educational Cards Games for KIDS and their Families

לפרטים נוספים

EL Valor de los Valores

EL Valor de los Valores

משחק הערכים למשפחה (ספרדית מרכז אמריקה)

לפרטים נוספים

Coaching By Values

Coaching By Values

שמעון דולן - 2011

לפרטים נוספים

מאמן/יועץ, מעוניין לפרסם כלי עזר מקצועי?

מאמן/יועץ, מעוניין לפרסם כלי עזר מקצועי?

לפרטים נוספים

התבוננות - יעוץ להעצמה נשית

לפרטים ויצירת קשר

ריקי לייבוביץ-אוסדון -מאמנת ילדים נוער ו-מתבגרים

לפרטים ויצירת קשר

KH ייעוץ משכנתאות

לפרטים ויצירת קשר